Projecten van het Collectief

Als Collectief hebben we het initiatief genomen voor de volgende projecten:


Gouden aandeel
Project: Het Gouden Aandeel
Doelstelling: Het bewaken van de clubcultuur en unieke identiteit van FC Groningen
Werkwijze: Oprichten Stichting Het Gouden Aandeel, waarin de unieke basiselementen van de club worden vastgelegd
Financiering: Eigen vermogen van het Supporterscollectief
Status: Afgerond

In de voetbalwereld is een zorgwekkende ontwikkeling gaande. Alles draait tegenwoordig om het grote geld en bij veel clubs staat het genereren van inkomsten op de eerste plaats. Steeds vaker, en inmiddels ook in Nederland, worden clubs overgenomen door rijkelui en investeringsmaatschappijen, die hun speeltje vervolgens omtoveren in een commercieel gedrocht. Clubkleuren en logo’s worden aangepast en de identiteit van de club wordt ten gronde gericht. Ook voor FC Groningen is een dergelijk scenario niet ondenkbaar. Wij begrijpen echt wel dat voor professioneel voetbal geld nodig is, maar wij steken onze kop niet in het zand. We willen niet dat onze club haar ziel verkoopt aan passanten, die onze clubcultuur verkwanselen. Daarom wachten wij niet af tot het te laat is, maar bewaren én bewaken nu al onze clubcultuur voor de toekomst. Met dat doel hebben we Het Gouden Aandeel als eerste project opgestart.

Met Het Gouden Aandeel hebben juist de supporters zeggenschap over de toekomst van de club als het gaat om een aantal beeldbepalende eigenschappen, die FC Groningen haar vertrouwde uitstraling geeft. In Het Gouden Aandeel zijn de volgende kernwaarden vastgelegd:

  • De naam FC Groningen
  • De clubkleuren, groen en wit (vastgelegd met kleurcodes)
  • Het clublogo
  • Het thuisshirt
  • FC Groningen zal altijd in de gemeente Groningen moeten blijven spelen

Deze kernwaarden had FC Groningen al opgenomen in het zogenaamde cultuurmanifest, echter heeft dat document geen juridische waarde. Het cultuurmanifest is een onderdeel van het beleidsplan van het huidige bestuur. Maar beleidplannen en besturen veranderen. Er bestaat altijd een kans dat het respecteren van de kernwaarden niet meegenomen wordt in een nieuw toekomstig beleidsplan, ook al achten wij die kans onder het huidige bestuur heel klein. Maar met name bij een volledig nieuw bestuur (lees: investeerders) is de kans op ongewenste veranderingen in de kernwaarden groot. Ook al zeggen die mannetjes bij hun komst natuurlijk van niet.

Daarom wachten wij niet af, maar hebben de kernwaarden van de club vastgelegd in een overeenkomst tussen FC Groningen en de betrokken supportersorganisaties, die vertegenwoordigd zijn in de stichting Het Gouden Aandeel. Het stichtingsbestuur bestaat uit de voorzitters van alle afzonderlijke supportersverenigingen en daarnaast fungeren leden van deze verenigingen en een vertegenwoordiger van FC Groningen als toezichthouder.

Het aanpassen van een van de kernwaarden blijft mogelijk, maar alleen in goed overleg met alle partijen. Zo houden we kwade wil buiten de deur en bewaken we ook in de toekomst de unieke aspecten van FC Groningen. Een overwinning voor het voetbal!

Terug naar boven ⌂


FC Groningen Experience
Project: FC Groningen Experience
Doelstelling: Een multifunctioneel FC Groningen-bolwerk
Werkwijze: Hier wordt over gebrainstormd, ideeën zijn welkom
Financiering: Crowdfunding en sponsoring, uiteindelijk zelfonderhoudend
Status: Afgerond
Aanspreekpunt: Niels

Met de FC Groningen Experience willen het Supporterscollectief en FC Groningen een multifunctionele ruimte realiseren, waar club en supporters dichter bij elkaar komen. Een met gevoel voor clubhistorie uniek ingerichte ruimte, waar activiteiten voor jong en oud te beleven zijn. Het moet dé plek worden waar de geschiedenis van FC Groningen tot leven komt. Een interactief museum met wisselende collecties en gadgets. Herleef de sfeer uit het oude Oosterpark, ga op de foto met (voormalige) voetbalhelden of aanschouw de Europese avonturen. Onze historie is mooi en daar mogen we trots op zijn.

IMG-20141004-WA0007

Maar in de Experience is ook plaats voor andere zaken. Zo kunnen leden van de Green White Bengels of de Junior Club er terecht voor hun activiteiten. De Experience dient ook als visitekaartje voor de club. FC Groningen kan de unieke ruimte gebruiken om gasten te ontvangen. Of om nieuwe spelers een kijkje te geven in het roemruchte verleden van de club. Ook rondleidingen door de Euroborg kunnen prima starten in de Experience. De Experience is kortom een plek, waar heden en verleden van de club samenkomen en waar iedere FC Groningen-supporter vervuld wordt met trots.

FC Groningen heeft ons idee enthousiast omarmd en volledige medewerking toegezegd. De beoogde locatie is de voormalige fanshop, naast ingang 1. Desalniettemin blijft dit een buitengewoon ambitieus plan. Om het plan te financieren hebben we de hulp van alle supporters nodig. Crowdfunding en sponsoring moeten dit project tot een succes gaan maken. Heb je daarnaast zinvolle toevoeging om de ontwikkeling van dit project kracht bij te zetten, heb je ideeën over de mogelijke inrichting van de ruimte(s) of heb je een briljant plan om de financiering rond te krijgen, neem contact met ons op via het contactformulier.

Ga naar https://fcgroningen.steundeclub.nl/project/fc-groningen-experience om mee te doen om dit project te kunnen realiseren

Terug naar boven ⌂


Herkenningspunt Stadion Oosterpark
Project: Herkenningspunt Stadion Oosterpark
Doelstelling: Een zichtbare herinnering creëren op de plek waar Stadion Oosterpark heeft gestaan
Status: Afgerond door bouwbedrijf
Aanspreekpunt: nvt

De FC heeft in de jaren in Stadion Oosterpark historie geschreven. Zowel in de nationale competitie als in Europees verband zijn er aan de Zaagmuldersweg geregeld heldendaden verricht. Velen van ons krijgen nog steeds een warm gevoel als ze aan die tijden terugdenken. Daarom vinden wij dat er op de plek waar ooit het prachtige Oosterparkstadion stond een herkenningspunt moet komen. Zodat iedereen die langs de plek van het voormalig stadion rijdt, fietst of loopt, weer even herinnerd wordt aan die roemruchte jaren. We willen een punt creëren, dat iedereen op een eigen manier doet denken aan de jaren dat de FC hier speelde. Tegelijkertijd moet het punt de jongere generaties een kijkje geven in de prachtige tijd van toen. We willen een punt ontwerpen dat een stukje Oosterparkgevoel doet herleven. Waar je trots op bent moet je koesteren, maar vooral ook uitdragen.

Binnen het Collectief zijn er ideeën over de vormgeving van zo’n herkenningspunt, maar wie weet leeft er onder de supporters een nog veel beter idee. Bovendien vinden we dat je dergelijke waardevolle initiatieven als supporters samen moet bedenken en ontwikkelen. Daarom aan jou de vraag: hoe vind jij dat zo’n herkenningspunt eruit zou moeten zien? Waar denk je aan bij een dergelijke plek en wat vind je belangrijk? Denk er eens rustig over na en stuur je idee(ën) in via ons contactformulier. Het mooist haalbare idee werken we dan uit.

Terug naar boven ⌂


Project spelerstunnel
Project: Verfraaing Spelerstunnel
Doelstelling: Uitstraling van de spelerstunnel upgraden
Financiering: Donaties, foto shoot
Status: afgerond

Sinds de opening van de Euroborg zijn er vanuit verschillende hoeken al meerdere verfraaiingen aangebracht in en om het stadion. Enkele voorbeelden hiervan zijn de historische foto’s op de omloop, de graffiti in de trappenhuizen en het beeld van Tonny van Leeuwen voor de ingang van het stadion. Het supporterscollectief is van mening dat de Euroborg nog veel meer mag uitstralen en daarom zijn we continu aan het kijken naar interessante projecten op dit gebied.

Spelerstunnel_Thijs_final_v3

In samenwerking met FC Groningen loopt er momenteel een project om de spelerstunnel onder handen te nemen! De huidige spelerstunnel bestaat uit een kale muur zonder enige uitstraling, waar geen enige speler geïnspireerd van zal raken voor die het veld op stapt. Wij willen van de spelerstunnel een plek maken waar de eigen spelers eraan worden herinnerd voor welke mooie club ze spelen. Daarnaast moet de tegenstander dáár al het gevoel krijgen dat ze een zware wedstrijd voor de boeg hebben.

Vorderingen van dit project zullen op de website, Twitter en Facebook worden gepubliceerd.

Plaats een foto op http://fcgroningen.bmyteam.com/ en je krijgt een plek in de spelerstunnel

Terug naar boven ⌂


Volg ons

Twitter

Lekker druk bij ons in de Experience. Oud eerste elftal spelers, Yuri, Antoine en Sander zetten hun krabbel op de "wall of fame" #opendag pic.twitter.com/ljDAr03vOf

Ongeveer 2 maanden geleden op Supporterscollectief's Twitter via Twitter for Android