Supporterscollectief update

Eén jaar Supporterscollectief. Hoe staan we ervoor, wat hebben gedaan en wat mogen jullie van ons in de toekomst verwachten?

oprichting_collectiefTijdens de lancering op 24 maart 2015 hebben we onze club, zoals deze nu is, weten zeker te stellen voor de toekomst. Het zogenaamde gouden aandeel, een overeenkomst waarin de naam, clubkleuren, speelstad, logo en shirt zijn vastgelegd, is ondertekend door de directie van de FC, voorzitter van de supportersvereniging John Schurer en ondergetekende. Nooit zal een chinees, oliesjeik of ander persoon met geld onze mooie club over kunnen nemen met de intentie om deze compleet te veranderen. De vijf bovengenoemde zaken zullen nooit veranderen.

Ambitieus, verwachtingen en toekomst….

Drie zaken die dit jaar rondom het collectief vaak voorbij zijn gekomen. Wij zijn ambitieus, wij willen graag door middel van betrokkenheid, ideeën, expertises en steun laten zien wat wij als supporters samen kunnen neerzetten om onze club nóg mooier te maken. Maar het uitspreken van deze ambitie zorgt ook voor verwachtingen. We krijgen soms te horen; het is wat stil rondom het collectief of waar staan jullie nou precies voor? Wij zijn ons er van bewust dat er soms wat onduidelijkheid is.
Wij worden vaak vergeleken met een supportersvereniging, dus een supportersorganisatie die altijd op de voorgrond aanwezig is. Dat is het supporterscollectief echter niet. Wij werken veel op de achtergrond, omdat bij het realiseren van projecten veel overleg plaatsvindt. Maar neem van ons aan, we zijn druk met allerlei zaken bezig en wij zullen aankomend jaar meer laten zien en van ons laten horen.

Waar zijn we nu mee bezig?

01_FC_KNVB_winner_2015We besteden veel tijd aan een mogelijkheid om onze historie eindelijk een plek te geven. Vorig jaar kondigden wij aan dat er een FC Groningen-museum moet komen op de plek van de oude Fancorner: de FC Groningen Experience. Een interactief museum, waarin wij alle historische wedstrijden, momenten en attributen een plek willen geven. Daarnaast wordt het een plek met moderne technische snufjes, waaronder een green screen, een virtuele rondleiding door het roemruchte Stadion Oosterpark en allerlei andere leuke gadgets. De Experience wordt overigens een plek waarin iedereen terecht kan, waaronder de Junior Club, de business afdeling van de FC en het wordt het beginpunt van de rondleidingen door het stadion.

Wij hebben gekozen voor een ongebruikelijke weg om de Experience te gaan realiseren. Niet alleen ons handje ophouden, want jullie begrijpen dat een dergelijk museum een hoop geld kost, maar we willen het met elkaar realiseren. Volgens onze visie, met elkaar voor elkaar. Samen maken we de club en in dit geval de historie. Eén van de manieren om de Experience te financieren is het starten van subprojecten.

Spelerstunnel

2015-09-04 00.01.22Een voorbeeld van zo’n project is de aankleding van de spelerstunnel. Wij vinden dat de spelerstunnel op dit moment niet FC Groningen-waardig is en hebben hiervoor een mooi ontwerp gemaakt, waarin de supporters een prominente plek innemen. In het logo is plek voor gezichten van de supporters. Voor 6 euro kun je een eigen plekje kopen en zorg je ervoor dat deze nieuwe wand wordt gerealiseerd. En nog belangrijker: je werkt actief mee om de Experience te realiseren.

Het project spelerstunnel gaan we volgende week afronden. Dit betekent dat je tot en met volgende week zondag 17 april de mogelijkheid hebt om je foto te uploaden. Voor 6 euro hang jij of je (klein)kinderen in de spelerstunnel. Je zorgt ervoor dat de tunnel er gaaf uit komt te zien, de Experience wordt gerealiseerd en je krijgt als bedankje de afbeelding in hoge resolutie in je mail, die je bijvoorbeeld als fotobehang of poster kan laten afdrukken. Twijfel niet en upload je foto via fcgroningen.bmyteam.com

Uitstraling

Een ander project waar we mee bezig zijn is de uitstraling van het stadion. Onderdeel hiervan zijn spandoekconstructies. De noordtribune is als eerste aan de beurt. Na de constructie onderaan het veld zijn we nu bezig met de tweede ring. Het doek ‘Trots van het Noorden’ is de eerste voorbeeld en binnenkort worden meer doeken gemaakt. Dit geeft de fanatieke tribune wat meer uitstraling. Ook voor de rest van het stadion en daaromheen liggen er plannen op de plank.

Betrokkenheid

Onze naam supporterscollectief zegt het al: we doen alles met elkaar en voor elkaar. Samen maken we de club. Voor het slagen van de projecten en doelstellingen hebben we jullie hard nodig. Wat kun jij doen? Word actief, wees creatief en toon betrokkenheid. Wij zoeken proactieve supporters, creatievelingen, denktanks, kennis, sponsors en donateurs om samen met ons, de club en supportersgroepen de FC nóg mooier te maken dan dat deze al is. Op onze site vind je alle informatie en mogelijkheden om ons te bereiken en te steunen.

Tot slot wil ik de club en alle mensen en bedrijven die ons hebben gesteund en geholpen bedanken voor het vertrouwen en de tijd en energie die ze in ons en onze projecten hebben gestoken. En in het bijzonder het bestuur en adviesgroep van het collectief, die al jaren uren en uren steken in om jouw club mooier te maken.

Aankomend jaar gaan we verder met het uitwerken van ideeën, het uitbreiden van de organisatie en de verwachtingen waarmaken.

Samen maken we de club, wij zijn Groningen

Niels Hilboesen
Voorzitter Supporterscollectief

Volg ons

Twitter

Gefeliciteerd mannen van @eurocupdelfzijl Na 5 jaar groei dmv goede organisatie en enthousiasme de volgende stap kunnen maken. 💪👍 twitter.com/rtvnoord/statu…

Ongeveer 5 dagen geleden op Supporterscollectief's Twitter via Twitter for Android